Beter omgaan met kritiek, 3 tips

Waarom is het zo lastig om kritiek te krijgen? Mij sprongen de tranen vaak in de ogen als iemand de aanval op mij opende, want dat is hoe ik het voelde, als een aanval. Soms lukte het me nog aardig om me te verdedigen, want dat is wat je doet als je wordt aangevallen, ik tenminste. Het liefst zou ik vluchten, want jee zeg, een volwassen vrouw die moet huilen omdat ze kritiek krijgt… Er is veel veranderd, want ik kan inmiddels veel beter omgaan met kritiek. In dit artikel geef ik je 3 tips voor het omgaan met kritiek.

Je hele ziel en zaligheid ergens in leggen

Ik weet nog goed hoe vreselijk ik me voelde toen ik in 2014 totaal onverwacht een schreeuwende vrouw tegenover me had staan. Nietsvermoedend stond ik te schilderen aan een project voor de wijk waarin ik woonde. Voor dat project had ik me al weken helemaal uit de naad gewerkt om het van de grond te krijgen. Mijn hele ziel en zaligheid had ik erin gelegd, want dat is wat ik deed in die tijd. Het voelde in alle opzichten als mijn project en eigenlijk wás ik het project. Des te pijnlijker was het dat deze vrouw mij verweet dat er niks deugde aan de manier waarop ik het project had georganiseerd.

Verdedigen, huilen en vluchten

De tranen sprongen in m’n ogen en ik sloeg helemaal dicht. Ik stamelde nog wat ter verdediging, maar eigenlijk was ik zo over m’n toeren dat ik alleen maar weg wou. Dat heb ik ook gedaan, ik ben naar huis gevlucht en daar ben ik naar m’n bed gevlucht. Veilig onder het dekbed heb ik enorm liggen huilen, alsof de wereld was vergaan en het nooit meer goed zou komen. Dat kwam allang niet meer door wat zij gezegd had, maar vooral door de gedachten die ik daarover had.

1. Maak het niet persoonlijk

Eén van de belangrijkste oorzaken van niet tegen kritiek kunnen is dat je het je persoonlijk aantrekt. Dat is dus de eerste tip. Maak het niet persoonlijk. De kritiek gaat niet over jou als persoon, maar over iets wat je hebt gedaan. Iedereen maakt fouten, jij ook. Dat maakt je niet minder goed of minder waard als persoon. Het helpt ook als je je niet teveel identificeert met datgene wat je doet. Realiseer je dat het puur is wat je doet, het is niet wie je bent als mens. Probeer de gedachten die je hebt te observeren, want vaak ben jij het zelf die het persoonlijk maakt.

2. Laat het bij de ander

Je hoeft niet alle kadootjes die je krijgt aan te nemen. Soms herken je je helemaal niet in het beeld wat de ander van jou schetst. Vaak heb je dan helemaal de neiging om je te verdedigen en er tegenin te gaan. Wat je je dan moet realiseren is dat de kritiek gaat over het beeld wat de ander van jou heeft gemaakt in zijn of haar hoofd. Daar heb jij helemaal geen invloed op. Je kunt dan aangeven dat je je helemaal niet herkent in dat beeld. Vervolgens kijk je of je toch iets kunt met de kritiek. Maar dat hoeft niet. Het zegt soms meer over de ander dan over jou zelf.

3. Bekritiseer jezelf niet zo

Als kritiek je toch raakt, dan komt dat vaak doordat het iets is wat je al vaker hebt gehoord, van jezelf om precies te zijn. Vaak ben je zelf je eigen grootste criticus. En als een ander je dan zegt wat je zelf al dacht, dan raakt dat je dubbel zo hard. De buitenwereld spiegelt je namelijk datgene wat er in jou leeft. Als jij ergens onzeker over bent en je vertelt jezelf daar (mogelijk onbewust) allemaal negatieve dingen over, dan gaan anderen dat aan je spiegelen. Als je jezelf niet volledig accepteert, hoe moeten anderen dat dan wel doen?

Verslaafd aan complimenten en allergisch voor kritiek

De reden dat veel mensen zichzelf zo bekritiseren is dat ze ergens altijd het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg zijn. En waarom kritiek zo’n pijn doet is omdat je het gevoel hebt dat je iets goed moet doen om liefde en waardering te verdienen. Daarom zijn complimenten fijn en is kritiek zo erg. Als je verslaafd bent aan complimenten en allergisch bent voor kritiek dan ben je een perfectionist. Dat dat geen goede eigenschap is, daar schreef ik in 2019 dit artikel over.

Van jezelf houden is de oplossing

Te weinig liefde voor jezelf is de belangrijkste onderliggende oorzaak van niet tegen kritiek kunnen en dus ook van perfectionisme. Het is eigenlijk de oorzaak van veel mentale gedoetjes, merk ik in mijn dagelijkse coachpraktijk. En omdat je op school niet leert hoe je van jezelf kunt houden ga ik het je leren. Op 7 april geef ik een LIVE online workshop over zelfliefde. Als je meer van jezelf houdt kun je automatisch beter omgaan met kritiek. Meer informatie vind je door op de oranje knop hieronder te klikken.

 

 

Als je dit artikel waardevol vond, deel het dan op social media of laat hieronder een reactie achter:

 

Cindy Piekerexpert

 

Met mijn anti-piekertips inspireer ik dagelijks ruim 10000 enthousiaste fans op social media. Via e-mail zijn dat er ruim 12000. Inmiddels kunnen meer dan 750 mensen hun gepieker binnen 3 minuten stoppen dankzij mijn online RUST in je hoofd workshop. Daarnaast help ik mensen om zichelf gelukkig te denken en zich te bevrijden van onzekerheid, angst en onverwerkte emoties. Dit doe ik op een bijzonder praktische no-nonsense manier. Niet lullen maar poetsen!

Reacties via Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.