Stoppen met piekeren zonder therapie

Gek kun je worden van je hoofd vol met piekergedachten. Zoveel onderwerpen die tegelijkertijd om je aandacht schreeuwen. Soms is het zo erg dat je hele hoofd lijkt te zoemen van alles wat daarbinnen gebeurt. Slapen en ontspannen is best een dingetje met zo’n hoofd. Zal ik je eens vertellen hoe je hier van afkomt zonder therapie?

Als je (pieker)gedachten je hoofd overnemen en het een grote chaos is

Het lijkt wel of je hoofd is overgenomen door je piekergedachten. Allerlei onderwerpen die op dit moment in je leven spelen zorgen voor een overload aan gedachten. En die gedachten flitsen allemaal tegelijk door je hoofd. Er valt vaak geen touw aan vast te knopen. In drukke periodes met veel onderwerpen kan je hele hoofd letterlijk gonzen van de drukte.

Wees je bewust van wat er in je hoofd gebeurt

Een belangrijke eerste stap om te stoppen met piekeren is dan dat je je bewust wordt van wat er in je hoofd gebeurt. Welke onderwerpen spelen op dit moment een rol? Neem af en toe echt even afstand van je hoofd door als toeschouwer te kijken naar wat er daar binnen allemaal gebeurt. Wees niet altijd deelnemer. Als je even kunt uitzoomen geeft dat direct rust en overzicht.

Laat niet alles toe in je hoofd, zorg voor een JA/NEE sticker

Heb je een JA/NEE sticker op je brievenbus? Waarmee je aangeeft wat ze er wel en niet in mogen gooien? Dat scheelt een hoop troep in je huis. Heb je ooit overwogen om zoiets ook in te stellen voor je hoofd? Dat je niet alle rommel maar toelaat in je gedachten? Je hoeft niet overal iets mee. Je kunt ook niet overal iets mee. En je hoeft al helemaal niet alles te geloven wat er aan gedachten je hoofd binnenkomt. Een JA/NEE sticker voor je hoofd doet wonderen!

Zorg voor een AAN/UIT knop

Natuurlijk wil je dat je hoofd niet altijd in bedrijf is. Je moet ook eens kunnen ontspannen en slapen. Dat kan nog best een ding zijn als je een druk, gonzend piekerhoofd hebt. Dan is het wel heel fijn als je je hoofd even op pauze kunt zetten als je wilt ontspannen. Of als je je hoofd daadwerkelijk UIT kunt zetten als je wilt slapen. Een niet uitgerust hoofd gaat namelijk nog meer piekeren. Bovendien worden gedachten kwetsbaarder in een vermoeid hoofd waardoor je een depressie en angst kunt ontwikkelen.

Je hoeft niet in therapie om te stoppen met piekeren

Ik houd van praktische oplossingen en ik ben geen voorstander van therapie. Je wordt behandeld als slachtoffer en een slachtoffer voelt zich niet goed. Je hoeft niet de hele tissuedoos leeg te huilen en bevestigd te worden in hoe zwaar je het hebt. Dat gaat je niet verder helpen. Je ouders overal de schuld van geven is ook onzin. Ze hebben vast fouten gemaakt, maar ook niet expres. Waar het om gaat is dat jij nu tools krijgt om het op te lossen. Praktische tools waarmee je aan de slag kunt.

RUST in je hoofd

Een hele praktische tool is de online workshop RUST in je hoofd. Daarmee krijg je overzicht, een JA/NEE sticker én een AAN/UIT-knop. Al het gereedschap wat je nodig hebt om je drukke piekerhoofd te temmen. Niet lullen, maar poetsen!

Meer informatie over deze praktische set tools vind je als je op de oranje knop hieronder klikt.

JA, ik wil RUST in m'n hoofd

 

Vond je dit artikel waardevol? Laat dan een reactie achter en/of deel het op social media met de buttons hieronder:

 

piekerexpert

 

Met mijn anti-piekertips inspireer ik dagelijks ruim 3000 enthousiaste fans op social media. Via e-mail zijn dat er ruim 6000. Inmiddels kunnen meer dan 300 mensen hun gepieker binnen 3 minuten stoppen dankzij mijn online RUST in je hoofd workshop. Daarnaast coach ik mensen om zichzelf te bevrijden van onzekerheid, angst en onverwerkte emoties. Dit doe ik op een bijzonder praktische no-nonsense manier. Niet lullen maar poetsen!

Reacties via Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.