Cindy de Jonge  -  Psycholoog en Piekerexpert

Ik wou al jaren een upgrade en een UIT-knop voor m'n hoofd

Als die-hard piekeraar heb ik regelmatig gesmeekt om een UIT-knop voor m'n hoofd. Een uitbreidbaar geheugen was ook een vurige wens die ik vaak hardop uitsprak tegenover mijn man. Ik kon slecht dingen onthouden en mijn hoofd stond altijd aan. Ik piekerde enorm veel. Over het verleden, over de toekomst, wat andere mensen dachten, wat ik anders had moeten doen. Daarnaast nog allerlei to-do-lijstjes. Mijn hoofd knalde bijna uit elkaar en ik sliep er slecht van.

Piekerexpert

Het voelt als iets uit een vorig leven, maar ooit was ik dus een expert in piekeren. Tel daarbij op perfectionist en controlfreak en het plaatje is aardig compleet. Dat maakte me erg onzeker, angstig en regelmatig voelde ik me down en gewoon niet gelukkig. De buitenwereld zag me overigens altijd als een sterk persoon, maar van binnen was de werkelijkheid heel anders.

Mijn hoofd barstte bijna uit z'n voegen van alle informatie die ik moest onthouden en 's nachts lag ik vaak wakker omdat m'n hoofd niet UIT kon.

Als dat jaren doorgaat dan raak je lichamelijk en geestelijk uitgeput, wat bij mij in 2014 leidde tot de diagnose burn-out met depressie. Het zwarte gat waarin ik terecht kwam was vreselijk.

Ik werd nog depressiever bij GGZ

En dus werd ik doorgestuurd naar GGZ, want zo gaat dat in de reguliere gezondheidszorg. Ik kon zo aan de anti-depressiva. Maar alles in mij schreeuwde dat ik dat niet wou! Ik was ervan overtuigd dat ik het zelf kon. Dus kreeg ik gesprekken met een GGZ-psycholoog. Gesprekken over m'n verleden en wie ik de schuld kon geven. Ik kon wel een brief gaan schrijven aan m'n ouders en weet ik het wat allemaal. En maar praten over wat er allemaal zo ellendig was. Dachten ze serieus dat ik me daar vrolijker van ging voelen?!

Positiviteit

Zelf ben ik een heel ander soort psycholoog en na deze GGZ-ervaring helemaal. Ik zie mezelf meer als coach. Als je namelijk zelf gericht en praktisch kunt werken aan een nieuwe positieve uitkomst voel je je direct al veel sterker. De focus moet af van wat er allemaal zo kut is, je moet je juist richten op waar je naartoe wilt. Je brein gaat namelijk steeds meer bewijs zoeken voor waar jij op focust. Focus je op wat niet goed gaat? Dan zegt je brein: "kijk daar eens, dat gaat ook niet goed, en dat niet en dat ook niet". Focus je op wat wel goed gaat en op waar je naartoe wilt? Dan zegt je brein: 'kijk, dat gaat ook goed, en kijk, zou je dat ook niet willen?".

En dat is uiteindelijk wat mij er weer bovenop heeft gekregen. Het was een hele reis, die niet altijd gemakkelijk was, maar ik ben er zoveel beter uit gekomen! Cindy 2.0...

Ik ben er ook van overtuigd dat je nooit af bent. We zijn allemaal studenten van het leven. Je moet blijven investeren in je eigen ontwikkeling.

Hup, schouders eronder

Ik weet niet of het komt doordat ik een geboren en getogen Drent ben, maar ik ben gek op praktische, eenvoudige oplossingen. Hup, schouders eronder en gaan. Niet lullen, maar poetsen! Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

En dat zie je terug in mijn programma's. Zo heb ik bijvoorbeeld gewoon een UIT-knop voor je hoofd.

Wanneer ga jij stoppen met al dat gepieker?

Hup, schouders eronder en installeren die UIT-knop!

Niets in de wereld

kan je zoveel zorgen geven

als je eigen gedachten