Niets is zo irritant als je ergeren aan iets. Wat het dan ook is. Datgene en vooral diegene waaraan je je ergert moet maar eens stoppen met dat irritante gedrag. Je voelt het door je hele lijf, vooral als het maar niet ophoudt voel je het erger en erger worden. Ik erger me dood denk je keer op keer en je zult het jezelf ook weleens hardop horen zeggen. Zou dat kunnen? Je dood ergeren? Ik denk dat dat inderdaad kan…

Stress is op de lange termijn schadelijk

Als je je maar lang genoeg ergert bouwt je lichaam zoveel stress op dat je allerlei lichamelijke klachten gaat krijgen. Dat kan variëren van migraine, rugpijn, maagpijn tot hersen- en hartinfarcten en zelfs kanker. In de documentaire Heal wordt duidelijk dat onze fysieke en mentale gezondheid niet los van elkaar gezien kunnen worden. Stress is de veroorzaker van heel veel fysieke aandoeningen. Stress in de ruimste zin van het woord, dus niet alleen mentale stress, maar ook schadelijke stoffen uit voeding of uit de omgeving (straling, luchtverontreiniging).

Ik erger me dood is een reële mogelijkheid

Ik erger me dood is dus wat dat betreft op de lange termijn een reële mogelijkheid. Maar wat doe je eraan? Anderen blijven irritant, nare situaties blijven komen. Als je zo denkt dan maak je een grote denkfout. Die ander ís namelijk niet irritant. Jij ervaart die ander als irritant. Ik erger me dood zeg je, en dat klopt, jij doet het. En als jij het doet kun jij het stoppen.

Je ergeren is optioneel, niet verplicht

Zo krijg ik regelmatig mails van mensen die zeggen zich dood te ergeren aan mijn irritante en opdringerige mails. Dat zijn dan de mails die ze krijgen nadat ze een gratis masterclass hebben gevolgd of een e-book hebben gedownload. De mails zijn voor degenen die er behoefte aan hebben. Je klikt ze met één muisklik weg, je hoeft ze niet te lezen, maar je ergert je dood. Waarom? Je ergeren is optioneel, niet verplicht.

Het ergeren zit in jouw hoofd

Het ergeren zit in jouw hoofd. Doordat jij een bepaalde verwachting hebt die niet overeenkomt met de werkelijkheid geeft dat stress. Of omdat je er gedachten over produceert die je gelooft (je hoeft niet alles te geloven wat je denkt). Maar ook omdat je door jouw eigen bril kijkt naar wat er gebeurt, vanuit jouw realiteit, jouw kant van het verhaal. Maar er zijn meer kanten.

Zolang je je ergert is er groei mogelijk

Als je denkt dat alleen jouw realiteit waar is, dat wat jij denkt en hoe jij kijkt en wat jij ervaart waar is, dan heb je het best zwaar. Dan zul je je inderdaad regelmatig ergeren. En zolang jij je ergert is er persoonlijke groei mogelijk. Van de mensen waaraan jij je ergert kun je nog heel veel leren. Niet omdat ze beter zijn dan jij (niemand is beter dan een ander), maar omdat ze je een andere kijk op de werkelijkheid kunnen geven.

Anders kijken en anders denken

In mijn cursus BAAS in eigen hoofd gaan module 3 en 4 hierover (anders denken en anders kijken). Als je hier meer over wilt weten kijk dan eens in het menu bij het cursusaanbod. Ik help je graag om je minder te stressen over van alles en nog wat.

Als je dit artikel waardevol vond, deel het dan op social media of laat hieronder een reactie achter:

Cindy Piekerexpert

Met mijn anti-piekertips inspireer ik dagelijks ruim 12000 enthousiaste fans op social media. Via e-mail zijn dat er ruim 14000. Inmiddels kunnen meer dan 850 mensen hun gepieker binnen 3 minuten stoppen dankzij mijn online RUST in je hoofd workshop. Daarnaast help ik mensen om zichzelf gelukkig te denken en zich te bevrijden van onzekerheid, angst en onverwerkte emoties. Dit doe ik op een bijzonder praktische no-nonsense manier. Niet lullen maar poetsen!

Reacties via Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.