Druk in je hoofd? Oorzaken en oplossing

Druk in je hoofd zijn is een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Zou het toeval zijn dat de mate waarin dit voorkomt toeneemt met het toenemen van de verschillende informatiestromen die we moet verwerken? Dat een druk hoofd vaker voorkomt sinds onze maatschappij 24 uur per dag doordraait? Dat het vaker voorkomt nu we de lat voor onszelf en onze naasten steeds hoger leggen?

Overvolle to-do-lijstjes

Je hebt een overvol to-do-lijstje, waarbij je de neiging hebt om de kleine gemakkelijke dingen voorrang te geven in plaats van de juiste prioriteiten te stellen. Immers, als je iets hebt afgevinkt wordt je to-do-lijstje meteen korter, het voelt fijn om weer iets te kunnen afvinken. En de lijst zal ooit wel helemaal klaar zijn, toch? In werkelijkheid worden de belangrijke zaken op je lijstje steeds urgenter, wat stress veroorzaakt. Die stress zorgt ervoor dat je nog meer druk in je hoofd ervaart. En in een druk hoofd wordt het steeds lastiger om prioriteiten te stellen. Een neerwaartse spiraal dus.

to do lijst

Te weinig uren in een dag, laat staan tijd voor jezelf

Je racet wat af op een dag, een dag heeft eigenlijk te weinig uren, en een week te weinig dagen. Je racet heen en weer tussen werk, gezin, sport, hobby’s, familie en vrienden. Ergens tussendoor hoop je nog wat van je to-do-lijst af te vinken. Als het helemaal feest is heb je ook nog wat tijd voor jezelf weten te bemachtigen.

Een moment voor jezelf

Eindelijk kun je even zitten, lekker even bijkomen van alle drukte. Maar het is nog steeds net zo druk in je hoofd. Je hebt even geen activiteiten, maar daar lijkt je hoofd zich niks van aan te trekken. Daar gonst het gewoon door. De ene na de andere gedachte schiet door je hoofd. Je denkt na over het verleden, over de toekomst, over wat je hebt gedaan en wat je allemaal nog moet doen. Je denkt na over jezelf, over anderen, wat anderen van je vinden, je twijfelt aan jezelf. Ook je to-do-lijst doet nog een duit in het zakje want als je nu nog even een appje stuurt dan kun je dat ook weer afvinken van je lijst. Wat een rustmoment zou moeten zijn is dat nauwelijks doordat het zo druk is in je hoofd.

 

druk in jehoofd

Ontspannen is lastig als het druk in je hoofd is

Als een moment voor jezelf geen ontspanning brengt doordat je hoofd nu eenmaal geen UIT-knop heeft, kun je simpelweg niet ontspannen. Ja ’s nachts als je slaapt. Maar wat als ook dan je hoofd AAN staat? Dat je veel later in slaap valt dan goed voor je zou zijn? Dan raak je steeds meer gespannen. Het is een langzaam proces, waar je je vaak pas van bewust wordt als het teveel wordt, als je overspannen dreigt te raken. Je bent gevangen in een vicieuze cirkel, een neerwaartse spiraal.

Het is druk in je praktische hoofd, niet in je fysieke hersenen

Alhoewel je fysieke hersenen niet persé de oorzaak zijn van de drukte in je hoofd, kunnen stresshormonen er wel voor zorgen dat er een hogere activiteit is in je hersenen. Naast je fysieke hersenen heb je ook nog je praktische brein. Dat is hoe jij je hoofd ervaart en hoe jij het georganiseerd hebt, dat is dus subjectief. Iedereen heeft z’n hoofd anders ingeregeld (echt) en iedereen ervaart z’n hoofd anders. En dit is waar de sleutel ligt tot de oplossing van de drukte in je hoofd.

De kracht van visualisatie

Visualisatie (je dingen voorstellen) is een krachtig middel om je fysieke hersenen te beïnvloeden. Hier kun je in je praktische brein dus gebruik van maken om het gevoel van druk zijn in je hoofd te verminderen. Door je voor te stellen bijvoorbeeld dat je alle drukte in je hoofd in een vulkaan schuift, waarna je je hoofd eens goed schoonmaakt van binnen, kan voor een kortdurende instant rust in je hoofd zorgen.

visualisatie

RUST in je hoofd

Een duurzame oplossing voor RUST in je hoofd is de online workshop RUST in je hoofd. Door middel van visualisatie ga je je praktische brein compleet verbouwen. Zonder pijn, zonder enge dingen. Na de workshop is de druk in je hoofd verdwenen en kun je zelf binnen 3 minuten altijd weer terugkeren naar dat gevoel.

Duurzaam effect

Het verbouwen van je hoofd duurt gemiddeld een uur tot anderhalf uur en daarna kun je het zelfstandig telkens weer binnen 3 minuten zo maken dat je weer complete RUST hebt in je hoofd. Moet je je even concentreren en lukt dat niet omdat er een bepaald onderwerp steeds tussendoor schiet in je hoofd? Dan kun je dat parkeren, waarna je je wel kunt concentreren. Wil je slapen? Binnen 3 minuten kan je hoofd UIT.

Online workshop RUST in je hoofd

Juist omdat druk in je hoofd zijn steeds vaker voorkomt, is de vraag naar RUST in je hoofd explosief gestegen. Om aan deze vraag te kunnen voldoen heb ik een online workshop ontwikkeld. Aan de hand van korte video-instructies verbouwen we samen je hoofd. Inmiddels zijn er al heel wat mensen met RUST in hun hoofd.

Gratis online masterclass

Als je hier meer over wilt weten, volg dan een keer de gratis online masterclass over de UIT-knop voor je brein. Na afloop weet je alles over piekeren, heb je een aantal mooie anti-piekertips op zak én weet je alles over de UIT-knop voor je brein. We gaan zelfs een testrit maken met jouw UIT-knop!

 

JA, ik meld me aan voor de masterclass

 

piekerexpert

Met mijn anti-piekertips inspireer ik dagelijks ruim 3000 enthousiaste fans op social media. Via e-mail zijn dat er ruim 6000. Inmiddels kunnen meer dan 300 mensen hun gepieker binnen 3 minuten stoppen dankzij mijn online RUST in je hoofd workshop. Daarnaast coach ik mensen om zichzelf te bevrijden van onzekerheid, angst en onverwerkte emoties. Dit doe ik op een bijzonder praktische no-nonsense manier. Niet lullen maar poetsen!

 

Reacties via Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published.